Wednesday, April 21, 2010

led modding untuk cooling fan laptop


alat2 yang diperlukan ialah 
  1. soldring iron
  2. multimeter
  3. cooling fan
  4. pemutar skru phillip
  5. timah solder
  6. led multi colour

bukak kipas guna pemutar skru..biasanya ada 2 skru jer..dan terbalik kan kipas tersebut
korang akan nampak point asal led,biasanya led warna biru yang asal dari kilang..
tapi bukan ni yang kita nak mod,lihat keliling point led kipas yang asal..mesti ada lagi dua point yang tak dipasang led..yang ni kita akan tambahkan led multicolour !




ni rupa led multicolour..test guna multimeter untuk tengok kaki positif dan negatif..pastu terus solder kat point led yang kosong tadi..kalau tak nyala,maksudnya korang dah terbalik positif negatif..tu jer,,senang kan..test dulu kat laptop..aku suka guna led multicolour sebab blink2 banyak warna..ni cooling fan aku wat untuk cina cybercafe sebelah kedai aku..tiap ari soh aku mod laptop dier..sakit toi...hahaha..aku tolong die mod cooling fan je cukup ar..

No comments:

Post a Comment