Sunday, April 25, 2010

perintang





resistor adalah dua- terminal komponen elektronik yang menghasilkan voltan di terminal yang proporsional dengan arus elektrik melewati itu sesuai dengan Undang-undang Ohm :
V = I R
Resistor adalah elemen dari rangkaian elektrik dan litar elektronik dan peralatan elektronik di mana-mana di sebahagian besar. Resistor boleh diperbuat daripada pelbagai sebatian dan filem, serta pertahanan kawat (kawat yang dibuat dari-Rintangan gabungan tinggi, seperti nikel / krom).
Ciri-ciri utama dari resistor adalah pertahanan , yang toleransi , tegangan kerja maksimum dan kuasa rating. Ciri-ciri lain termasuk pekali suhu , hingar , dan peraruh . Kurang terkenal adalah perlawanan kritis , nilai di bawah batas yang disipasi daya maksimum yang diizinkan arus, dan di atas yang menyekat tegangan diterapkan. pertahanan Kritis bergantung pada bahan yang merupakan resistor serta dimensi fizikal, melainkan ditentukan oleh desain.
Resistor boleh diintegrasikan ke dalam hibrida dan dicetak litar , serta litar bersepadu . Ukuran, dan posisi lead (atau terminal) yang relevan dengan perancang peralatan; resistor mesti secara fizikal cukup besar tidak terlalu panas ketika kekuatan mereka menghilang.

Unit

The ohm (lambang: Ω ) adalah SI unit didorong dari pertahanan elektrik , dinamakan Georg Simon Ohm . Umum digunakan dalam kelipatan dan submultiples penggunaan elektrik dan elektronik adalah milliohm (1x10 -3), kilohm (1x10 3), dan megom (1x10 6).
Pembinaan

Undang-undang Ohm
Perilaku dari sebuah resistor ditentukan oleh ideal adalah hubungan yang ditentukan dalam Undang-undang Ohm :
V = I R
Undang-undang Ohm menyatakan bahawa voltan (V) pada resistor adalah setanding dengan arus (I) melalui itu di mana pemalar proporsionalitas adalah resistansi (R).
Seri dan paralel resistor
Rencana utama: Seri dan selari litar
Resistor di selari tatarajah masing-masing memiliki perbezaan potensi yang sama (tegangan). Untuk mencari resistansi total setara mereka (eq R):


Hotel selari boleh direpresentasikan dalam persamaan dengan dua garis menegak "| |" (seperti dalam geometri) untuk menyederhanakan persamaan. Untuk dua resistor,

Arus melalui resistor di siri tetap sama, tetapi voltan yang ditunjukkan pada resistor masing-masing boleh berbeza. Jumlah perbezaan potensi (voltan) adalah sama dengan voltan total. Untuk mencari resistansi total:


Sebuah rangkaian resistor yang merupakan gabungan selari dan siri boleh dipecah menjadi bahagian-bahagian yang lebih kecil yang salah satu atau yang lain. Misalnya,


Namun, rangkaian resistor banyak yang tidak boleh dibahagikan dengan cara ini. Pertimbangkan sebuah kubus , setiap tepi yang telah digantikan oleh resistor. Misalnya, menentukan hambatan antara dua titik bertentangan memerlukan tambahan transformasi, seperti Y-Δ mengubah , atau kaedah matriks harus digunakan untuk kes umum. Namun, jika semua dua belas resistor adalah sama, yang-anda-sudut sudut pertahanan adalah 5 / 6 dari salah satu dari mereka.
Aplikasi praktikal untuk resistor adalah bahawa perlawanan dari setiap nilai bukan-standard boleh diperolehi dengan menyambungkan nilai-nilai standard dalam siri atau selari.
Daya disipasi
Kekuatan hilang oleh sebuah resistor (atau hambatan setara dengan rangkaian resistor) dikira dengan menggunakan:
Semua tiga persamaan yang setara. Yang pertama berasal dari undang-undang pertama yang Joule . Undang-undang Ohm dua lain berasal dari itu.
Jumlah tenaga panas dilepaskan adalah integral kuasa dari masa ke masa:

Jika daya rata-rata hilang lebih daripada resistor dalam dapat mengusir, resistor boleh menyimpang dari pertahanan nominal dan dapat menjadi rosak oleh panas. disipasi kuasa yang berlebihan boleh menaikkan suhu resistor ke titik di mana ia membakar keluar, yang boleh menyebabkan api di dekatnya dan material. Ada resistor tahan api yang gagal (rangkaian terbuka) sebelum mereka panas berbahaya.
Nota bahawa kedudukan kuasa nominal dari resistor tidak sama dengan kekuatan yang dapat dengan selamat untuk digunakan praktikal menghilang. sirkulasi udara dan kedekatan dengan papan litar, suhu persekitaran, dan faktor-faktor lain boleh mengurangkan disipasi diterima secara signifikan. disipasi daya Rated boleh diberi untuk suhu persekitaran 25 ° C di udara bebas. Di dalam kes peralatan di 60 ° C, nilai disipasi akan secara signifikan lebih sedikit; jika kita menghamburkan sedikit kurang daripada nombor maksimum diberikan oleh pengeluar kami masih boleh berada di luar daerah operasi yang selamat , dan pacaran kegagalan prematur.
Pembinaan



Sebuah tunggal selari (SIL) resistor pakej dengan 8 individu, 47 ohm resistor. Salah satu hujung resistor masing-masing disambungkan ke pin yang berasingan dan ujung lain semua disambungkan bersama-sama dengan sisa (umum) pin - pin 1, pada akhir dikenalpasti oleh titik putih.
Lead tatacara
Melalui lubang- komponen biasanya memiliki mengarah meninggalkan tubuh secara axial. Lainnya telah mengarah datang dari tubuh mereka jejari bukan sejajar dengan paksi resistor. komponen lain mungkin TPS (permukaan mount teknologi), sedangkan resistor daya quality mungkin mempunyai salah satu dari mereka direka mengarah ke penyerap panas .
Komposisi karbon
Resistor komposisi karbon terdiri daripada elemen resistif solid silinder dengan lead kawat logam tertanam atau tutup akhir yang memimpin kabel yang dipasang. Tubuh resistor terpelihara dengan cat atau plastik. Resistor karbon Awal abad ke-20 telah uninsulated komposisi tubuh; Kabel memimpin terbungkus di sekitar hujung batang elemen pertahanan dan solder. Resistor selesai dicat untuk kod warna nilainya.
Elemen resistif diperbuat dari campuran tanah halus (serbuk) karbon dan bahan isolasi (biasanya keramik). resin Sebuah memegang campuran bersama-sama. Pertahanan ditentukan oleh nisbah bahan mengisi (keramik serbuk) untuk karbon. Quality kepekatan karbon, sebuah pengalir lemah, menghasilkan pertahanan yang lebih rendah. Resistor komposisi karbon yang umum digunakan pada tahun 1960 dan sebelumnya, tetapi tidak begitu popular untuk kegunaan umum sekarang sebagai jenis lain mempunyai spesifikasi yang lebih baik, seperti toleransi, voltan pergantungan, dan stres (resistor komposisi karbon akan mengubah nilai ketika stres yang over-tegangan ). Apalagi, jika kelembapan kandungan dalaman (dari pendedahan untuk beberapa jangka masa ke satu persekitaran yang lembap) adalah signifikan, panas solder akan membuat perubahan bukan-reversible nilai resistansi. Resistor ini, namun, jika pernah mengalami tegangan lebih atau terlalu panas yang sangat handal.
Mereka masih tersedia, namun relatif cukup mahal. Nilai berkisar dari fraksi ohm untuk 22 megohms.
Karbon wayang
Sebuah filem karbon diendapkan pada substrat isolasi, dan helix pemotongan itu untuk membentuk suatu pusat, panjang resistif sempit. Berbagai bentuk, ditambah dengan Rintangan karbon, (berkisar 90-400 nΩm) dapat menyediakan pelbagai pertahanan. [1] Carbon resistor wayang pelbagai kedudukan kekuatan 0,125 L untuk 5 W pada 70 ° C. Pertahanan yang sedia berkisar dari 1 ohm sampai 10 megom. Film resistor karbon mempunyai suhu operasi rentang -55 ° C sehingga 155 ° C. Memiliki 200-600 volt rentang tegangan kerja maksimum. [2]
Tebal dan tipis wayang
Resistor wayang tebal menjadi popular pada 1970-an, dan paling SMD (permukaan mount peranti) resistor hari ini adalah dari jenis ini. Perbezaan utama antara filem tipis dan resistor wayang tebal tidak ketebalan sebenarnya dari filem, melainkan bagaimana filem ini dilaksanakan pada (resistor silinder axial) atau permukaan (SMD resistor).
Resistor filem tipis yang dibuat oleh sputtering (sebuah kaedah deposisi vakum ) bahan resistif ke sebuah substrat pemencilan. Filem ini kemudian terukir dalam cara yang mirip dengan yang lama (subtraktif) proses untuk membuat papan litar, iaitu, permukaan yang dilapisi dengan bahan foto-sensitif , kemudian ditutup dengan sebuah filem pola, diiradiasi dengan ultraviolet cahaya, dan kemudian lapisan foto-sensitif terkena dibangunkan, dan filem tipis yang mendasarinya adalah ukiran pergi.
Karena waktu selama yang dilakukan sputtering boleh dikawal, ketebalan dari lapisan tipis boleh dikawal secara tepat. Jenis bahan ini juga biasanya berbeza yang terdiri daripada satu atau lebih keramik ( keramik logam ) pengalir seperti Zirkonium nitrida (TAN), ruthenium dioksida (Ruo 2), oksida timbal (PbO), ruthenate bismut (Ru Bi 2 O 2 7), nikel kromium (nicr), dan / atau iridate bismut (Bi 2 O 2 Ir 7).
Hambatan kedua tipis dan tebal resistor wayang selepas pembuatan sangat tidak tepat, mereka biasanya dipotong kepada nilai yang tepat oleh melelas atau laser pemangkasan . Resistor filem tipis biasanya ditentukan dengan toleransi 0,1, 0,2, 0,5, atau 1%, dan dengan pekali suhu 5 hingga 25 ppm / K.
resistor wayang tebal boleh menggunakan keramik konduktif yang sama, tetapi mereka dicampur dengan disinter (serbuk) gelas dan beberapa jenis komposit cair sehingga dapat dicetak paparan . Ini gabungan dari kaca dan keramik konduktif (keramik logam) bahan kemudian leburan (dipanggang) dalam oven sekitar 850 ° C.
resistor wayang tebal, ketika pertama kali dikeluarkan, mempunyai toleransi 5%, tapi toleransi standard telah meningkat sampai 2% atau 1% dalam beberapa dekad terakhir. Koefisien Suhu resistor wayang tebal yang tinggi, biasanya ± 200 atau ± 250 ppm / K; 40 Kelvin (70 ° F) perubahan suhu boleh menukar perlawanan dengan 1%.
Resistor filem tipis biasanya jauh lebih mahal berbanding resistor wayang tebal. Sebagai contoh, SMD resistor filem tipis, dengan toleransi 0,5%, dan dengan 25 ppm / pekali suhu K, ketika membeli dalam jumlah reel saiz penuh, sekitar dua kali bayaran sebanyak 1%, 250 ppm / K resistor wayang tebal.
Metal Filem
Jenis umum dari resistor axial saat ini adalah disebut sebagai sebuah resistor filem logam. Logam elektrod wajah leadless (MELF) resistor sering menggunakan teknologi yang sama, tetapi sebuah resistor berbentuk cylindrically direka untuk permukaan mounting. Perhatikan bahawa jenis resistor (contohnya, komposisi karbon) juga terdapat dalam MELF pakej.
Resistor Filem Logam biasanya dilapisi dengan kromium nikel (nicr), tetapi mungkin akan dilapisi dengan bahan keramik logam yang disenaraikan di atas untuk resistor filem tipis. Tidak seperti resistor filem tipis, bahan yang boleh dilaksanakan menggunakan teknik yang berbeza dari sputtering (walaupun itu adalah salah satu teknik tersebut). Juga, tidak seperti resistor filem tipis, nilai resistansi ditentukan dengan memotong helix melalui lapisan dan bukan oleh etsa. (Hal ini mirip dengan cara resistor karbon dibuat keputusan. The) adalah toleransi wajar (0,5, 1, atau 2%) dan pekali suhu yang umumnya antara 50 dan 100 ppm / K. [3]
Wirewound


Jenis resistor lilitan kawat pada:
1 - umum
2 - bifilar
3 - umum pada bekas tipis
4 - Ayrton-Perry
Resistor Wirewound biasanya dibuat dengan menggulung kawat logam, biasanya nichrome , sekitar keramik, plastik, atau inti fiberglass. Ujung kawat yang disolder atau dilas ke dua topi atau cincin, melekat pada hujung teras. Pembangunan dilindungi dengan lapisan cat, plastik molded, atau enamel lapisan panggang pada suhu yang tinggi. Wire memimpin dalam resistor wirewound kuasa yang rendah biasanya antara 0,6 dan 0,8 mm dan kalengan untuk memudahkan penyolderan. Untuk resistor wirewound kekuatan yang lebih tinggi, baik luar kes keramik atau aluminium kes luar di atas lapisan isolasi digunakan. Jenis-casing aluminium direka perlu dipasangkan kepada panas wastafel untuk mengusir panas; kekuatan rate bergantung pada digunakan dengan heat sink yang cocok, misalnya, daya 50 P akan diberi nilai resistor panas di sebahagian kecil daripada disipasi daya jika tidak digunakan dengan penyerap panas. Resistor wirewound besar dapat undian untuk 1,000 watt atau lebih.
Karena resistor wirewound adalah koil , mereka mempunyai lebih tidak diingini peraruh dari jenis lain resistor, walaupun berkelok-kelok kabel di bahagian dengan hal sebaliknya secara bergantian dapat meminimumkan peraruh. teknik lain menggunakan belitan bifilar , atau (bekas tipis datar untuk mengurangkan-bahagian luas penampang kumparan). Bagi sebahagian besar menuntut resistor litar dengan Ayrton-Perry berliku digunakan.
Foil resistor
Unsur perlawanan primer dari sebuah resistor foil merupakan gabungan khas beberapa foil mikrometer tebal. Sejak diperkenalkan tahun 1960-an, resistor foil mempunyai presisi yang terbaik dan kestabilan dari setiap resistor yang sedia. Salah satu parameter penting yang mempengaruhi kestabilan adalah pekali suhu resistansi (TCR). The TCR resistor foil sangat rendah, dan telah lebih ditingkatkan selama bertahun-tahun. Satu rentang resistor foil ultra-precision menawarkan TCR sebanyak 0,14 ppm / ° C, toleransi ± 0,005%, kestabilan jangka panjang (1 tahun) 25 ppm, (3 tahun) 50 ppm (lebih ditingkatkan 5 kali ganda oleh kedap kedap udara) kestabilan dalam keadaan beban (2000 jam) 0,03%, thermal EMF 0,1 v / ° C, -42 dB hingar, pekali tegangan 0,1 ppm / V, peraruh 0,08 μH, kapasitans 0,5 pF. [4]
Ammeter shunts
Sebuah Ammeter shunt adalah taip khusus arus-sensing resistor, mempunyai empat terminal dan nilai dalam milliohms atau bahkan mikro-ohm. Lancar-instrumen pengukuran, dengan sendirinya, biasanya boleh menerima arus terhad. Untuk mengukur arus tinggi, melewati arus melalui shunt, di mana drop tegangan diukur dan ditafsirkan sebagai lancar. A shunt khas terdiri daripada dua blok metal yang solid, kadang-kadang kuningan, dipasang pada dasar isolasinya. Antara blok, dan disolder atau sambungan brazing kepada mereka, adalah satu atau lebih jalur rendah pekali suhu resistansi (TCR) manganin gabungan. baut dengan bebenang besar ke blok membuat Sambungan lancar, sedangkan banyak-skru kecil mempunyai Sambungan tegangan. Shunts undian oleh arus skala penuh, dan sering mempunyai drop tegangan sebanyak 50 MV pada nilai saat ini.
Tempat resistor
Dalam tugas berat-tinggi-saat ini aplikasi industri, sebuah resistor grid adalah konveksi kisi-disejukkan besar gabungan logam cap bogel disambungkan dalam barisan antara dua elektrod. Seperti resistor kelas industri dapat lebih besar kulkas, beberapa desain boleh mengendalikan lebih daripada 500 ampere arus, dengan berbagai pertahanan memperluaskan lebih rendah dari 0,04 ohm. Mereka digunakan dalam aplikasi seperti brek dinamik dan perbankan beban untuk lokomotif dan trem, landasan neutral untuk pengedaran AC industri, pengendalian beban bagi crane dan alat berat, ujian beban dari generator dan harmoni penapisan untuk gardu listrik. [5] [6] [ 7]
Resistor grid istilah kadang-kadang digunakan untuk menggambarkan sebuah resistor jenis apapun yang disambungkan ke grid kawalan dari sebuah balang vakum . Ini bukan teknologi resistor; ini merupakan topologi litar elektronik.
Negatif resistor
Rencana utama: ketahanan Negatif
Alat menunjukkan pertahanan negatif atas sebahagian daripada syarikat kurva karakteristik boleh dibuat dengan komponen litar aktif.
Khusus kelainan
Logam oksida Varistor
Keramik logam
Phenolic
Zirkonium
Air resistor
Adjustable resistor

Mengetuk resistor
resistor boleh mempunyai satu atau lebih tetap mata menekan sehingga pertahanan boleh diubah dengan memindahkan kabel disambungkan ke terminal yang berbeza. Wire-luka resistor kuasa boleh mempunyai titik penyadapan yang dapat gambar unsur pertahanan, yang membolehkan setiap bahagian daripada perlawanan yang akan digunakan.
Jika penyesuaian terus menerus dari nilai resistansi selama operasi peralatan yang diperlukan, tekan perlawanan luncurkan boleh dihubungkan ke kekunci boleh diakses dengan pembekal. Alat seperti itu disebut "rheostat" dan mempunyai dua terminal.
Unsur sering peranti elektronik adalah resistor tiga terminal dengan titik penyadapan terus-adjustable dikendalikan oleh putaran dari aci atau kekunci. Resistor variable ini dikenali sebagai potensiometer ketika ketiga terminal disambungkan, kerana mereka bertindak sebagai terus disesuaikan pembagi tegangan . Sebuah contoh umum adalah kawalan kelantangan penerima radio. [8]
Tepat, resolusi quality panel-mount pot mempunyai unsur-unsur pertahanan biasanya wirewound pada batang heliks, meskipun beberapa termasuk lapisan tahan konduktif-plastik dawai untuk meningkatkan resolusi. Ini biasanya menawarkan sepuluh ternyata poros mereka untuk menutup penuh mereka. Mereka biasanya ditetapkan dengan cepat yang merangkumi mudah berubah counter dan dial lulus. Elektronik komputer analog yang digunakan mereka dalam kuantiti untuk menetapkan pekali, dan osiloskop-sapuan tertunda beberapa dekad terakhir termasuk satu di panel mereka.
Strain gauges
Rencana utama: Strain gauge
The strain gauge, ditemui oleh Edward E. Simmons dan Arthur C. Ruge pada tahun 1938, adalah jenis resistor yang nilai pertukaran dengan strain diterapkan. Sebuah resistor boleh digunakan tunggal, atau sepasang (jambatan dua), atau empat resistor yang dihubungkan dalam sebuah jambatan Wheatstone tatarajah. Resistor Regangan ini terikat dengan pelekat ke tempat itu akan dikenakan strain mekanik . Dengan strain gauge dan penapis, amplifier, dan analog / digital converter, ketegangan pada objek dapat diukur.
Perlawanan dekad tempat
Sebuah tempat dekad perlawanan adalah tempat yang mengandungi nilai-nilai resistor banyak dan dua (atau empat) terminal, dengan butang mekanik yang membolehkan suatu pertahanan dari setiap nilai yang dibenarkan oleh tempat untuk dipanggil. Biasanya perlawanan tepat dengan ketelitian tinggi, bermula daripada makmal / kelas kalibrasi yang tepat untuk dalam masa 20 bahagian per juta, ke sawah kelas 1%. tempat murah dengan ketepatan yang lebih rendah juga sedia. Semua jenis menawarkan cara yang selesa untuk memilih dan dengan cepat mengubah pertahanan di makmal, percubaan dan pembangunan tanpa harus saham dan mencari resistor individu daripada nilai yang diperlukan. Kisaran pertahanan yang disediakan, resolusi maksimum, dan ketepatan watak tempat. Misalnya, satu tempat menawarkan pertahanan 0-24 megohms, resolusi maksimum 0,1 ohm, ketepatan 0,1%. [9]
Khusus kelainan
Ada beberapa jenis resistor yang khusus pertahanan perubahan dengan berbagai jumlah: perlawanan termistor sangat bervariasi dengan suhu, apakah luaran atau kerana disipasi, sehingga mereka boleh digunakan untuk suhu atau arus penginderaan; logam oksida varistor turun menjadi hambatan yang sangat rendah bila tegangan tinggi diterapkan, membuat mereka cocok untuk-tegangan perlindungan berakhir; perlawanan Fotoresistor bervariasi dengan pencahayaan; pada ketahanan suatu Quantum tunnelling komposit boleh berubah-ubah dengan faktor 10 12 dengan tekanan mekanikal diterapkan, dan sebagainya.
Pengukuran

Nilai resistor boleh diukur dengan ohmmeter , yang mungkin satu fungsi dari MULTIMETER . Biasanya, hujung probe pada uji mengarah disambungkan ke resistor.
Mengukur rendah nilai resistor, seperti pecahan-ohm resistor, dengan ketepatan yang boleh diterima memerlukan Sambungan empat-terminal. Sepasang berlaku terminal yang dikenali, dikalibrasi saat ini ke resistor, sementara pasangan lain indra drop tegangan pada resistor. instrumen makmal uji Setiap pasang pegas kenalan, dengan kenalan tetangga elektrik terisolasi satu sama lain. Lebih baik MULTIMETER digital mempunyai empat terminal dalam panel mereka, umumnya digunakan dengan uji khusus lead. Ini terdiri daripada empat kabel dalam setiap, dan klip ujian khusus dengan rahang terisolasi satu sama lain. Satu rahang mempunyai, saat ini mengukur sementara indera yang lain drop tegangan. pertahanan tersebut kemudian dikira menggunakan Hukum Ohm .
Standard

Produksi resistor
karakteristik resistor yang diukur dan dilaporkan menggunakan pelbagai standard kebangsaan. Di AS, MIL-STD-202 [10] mengandungi kaedah ujian yang relevan yang merujuk standard-standard yang lain.
Ada pelbagai standard menentukan sifat resistor digunakan dalam peralatan:
BS 1852
AMDAL-RS-279
MIL-PRF-26
MIL-PRF-39007 (Power Tetap, ditubuhkan kebolehpercayaan)
MIL-PRF-55342 (Surface-mount tebal dan tipis filem)
MIL-PRF-914
MIL-R-11
MIL-R-39017 (Fixed, Objektif Umum, kebolehpercayaan Berdiri)
MIL-PRF-32159 (sifar jumper ohm)
Ada yang lain pengadaan tentera Amerika Syarikat MIL-R-standard.
Perlawanan standard
The standard utama untuk perlawanan, ohm raksa "" awalnya ditakrifkan pada tahun 1884 sebagai sebuah medan merkuri 106mm panjang dan 1 milimeter persegi dalam lintas-bahagian, di 0 derajat Celcius. Kesulitan dalam pengukuran tepat pemalar fizik untuk mereplikasi keputusan standard di dalam variasi sebanyak 30 ppm. Dari 1900 ohm raksa diganti dengan presisi mesin sepiring manganin [11] . Sejak tahun 1990 standard antarabangsa pertahanan didasarkan pada kesan Hall dikuantisasikan ditemui oleh Klaus von Klitzing , yang ia memenangi Hadiah Nobel dalam Fizik pada tahun 1985 [12]
Resistor sangat presisi tinggi dibuat untuk kalibrasi dan makmal digunakan. Mereka mungkin mempunyai empat terminal, dengan menggunakan satu pasang untuk melakukan suatu operasi saat ini dan pasangan lain untuk mengukur tegangan drop, ini mengeliminasi kesalahan yang disebabkan oleh tegangan tetes pertahanan timah, kerana tidak ada arus mengalir melalui penginderaan tegangan lead. Hal ini penting dalam resistor nilai kecil (100-0,0001 Ohm) di mana pertahanan memimpin signifikan atau bahkan sebanding berhubung dengan nilai resistansi standard. [13]
Menandakan resistor

Rencana utama: kod warna Elektronik
Kebanyakan resistor axial menggunakan pola garis-garis berwarna untuk menunjukkan perlawanan. Surface-mount resistor ditandakan berangka, jika mereka cukup besar untuk membolehkan menandakan; terkini saiz-lebih kecil tidak praktikal untuk menandakan. Kes biasanya coklat, coklat, biru, atau hijau, warna lain walaupun kadang-kadang dijumpai seperti merah atau abu-abu gelap itu.
Resistor awal abad ke-20, pada dasarnya uninsulated, itu dicelupkan ke dalam cat untuk menutup seluruh tubuh mereka untuk kod warna. A cat warna kedua dilaksanakan pada salah satu hujung elemen, dan warna sebuah titik (atau band) di tengah-tengah mempunyai nombor ketiga. Aturannya adalah "tubuh, tip, titik", mempunyai dua angka yang signifikan untuk nilai dan pengali perpuluhan, dalam urutan itu. Default adalah toleransi ± 20%. Dekat-toleransi resistor telah perak (± 10%) atau berwarna emas (± 5%) cat di hujung lain.
Empat-band resistor
pengenalan Empat-band adalah skema warna-kod yang paling biasa digunakan pada resistor. Ini terdiri daripada empat band berwarna yang dilukis di badan resistor. Dua pertama band menyandikan signifikan dua digit pertama dari nilai resistansi, yang ketiga adalah kekuatan-of-sepuluh pengali atau nombor-dari-sifar, dan keempat ia adalah toleransi ketepatan , atau kesalahan yang boleh diterima, dari nilai. Tiga band pertama yang sama ruang sepanjang resistor, jarak ke band keempat adalah lebih luas. Kadang-kadang band kelima mengenalpasti pekali terma, tetapi ini harus dibezakan dari sistem 5-warna yang benar, dengan 3 angka yang signifikan.
Sebagai contoh, hijau-biru-kuning-merah adalah 56 × 10 4 Ω = 560 kΩ ± 2%. Keterangan yang lebih mudah dapat sebagai berikut: band pertama, hijau, memiliki nilai 5 dan gelombang kedua, biru, mempunyai nilai 6, dan dikira sebagai 56. Band ketiga, kuning, mempunyai nilai 10 4, yang menambah empat 0 untuk menamatkan, mencipta Ω pada ± 560.000 2% ketepatan toleransi. 560.000 perubahan untuk 560 kΩ Ω ± 2% (sebagai satu kilo-10 3).
Setiap warna sesuai dengan angka tertentu, maju dari gelap ke warna terang, seperti yang ditunjukkan dalam graf di bawah ini.



Color Warna 1 st band 1 band 2 nd band 2 nd band 3 rd band (multiplier) 3 rd band (multiplier) 4 th band (tolerance) 4 September band (toleransi) Temp. Temp. Coefficient Koefisien
Black Hitam 0 0 0 0 ×10 0 × 10 0
Brown Coklat 1 1 1 1 ×10 1 × 10 1 ±1% (F) ± 1% (F) 100 ppm 100 ppm
Red Merah 2 2 2 2 ×10 2 × 10 2 ±2% (G) ± 2% (G) 50 ppm 50 ppm
Orange Jeruk 3 3 3 3 ×10 3 × 10 3 15 ppm 15 ppm
Yellow Kuning 4 4 4 4 ×10 4 × 10 4 25 ppm 25 ppm
Green Hijau 5 5 5 5 ×10 5 × 10 5 ±0.5% (D) ± 0,5% (D)
Blue Biru 6 6 6 6 ×10 6 × 10 6 ±0.25% (C) ± 0,25% (C)
Violet Violet 7 7 7 7 ×10 7 × 10 7 ±0.1% (B) ± 0,1% (B)
Gray Abu-abu 8 8 8 8 ×10 8 × 10 8 ±0.05% (A) ± 0,05% (A)
White Putih 9 9 9 9 ×10 9 × 10 9
Gold Emas ×10 −1 × 10 -1 ±5% (J) ± 5% (J)
Silver Perak ×10 −2 × 10 -2 ±10% (K) ± 10% (K)
None Tidak ada ±20% (M) ± 20% (M)

esistor awal dibuat dalam masa kurang sewenang-wenangnya pusingan nombor atau lebih; siri mungkin 100, 125, 150, 200, 300, Resistor dll sebagai dihasilkan dikenakan peratusan tertentu toleransi , dan masuk akal untuk menghasilkan nilai-nilai yang berkaitan dengan toleransi, sehingga nilai sebenarnya dari resistor sedikit tumpang tindih dengan tetangga-tetangganya. jarak yang lebih luas daun jurang; sempit jarak meningkatkan pengeluaran dan kos persediaan untuk memberikan resistor yang lebih atau kurang saling dipertukarkan.
Sebuah skema logik adalah untuk menghasilkan resistor dalam rentang nilai yang meningkat dalam sebuah kemajuan geometri , sehingga setiap nilai lebih besar daripada pendahulunya dengan pengali tetap atau peratusan, yang dipilih untuk sesuai dengan rentang toleransi. Sebagai contoh, untuk toleransi ± 20% masuk akal untuk masing-masing resistor sekitar 1.5 kali pendahulunya, meliputi satu dekad di nilai 6. Dalam praktiknya faktor yang digunakan adalah 1,4678, memberikan nilai 1,47, 2,15, 3,16, 4,64, 6,81, 10 untuk dekad 10-10 (satu dekad adalah rentang meningkat dengan faktor 10; 0,1-1 dan 10-100 yang lain contoh); ini dibundarkan dalam amalan menjadi 1,5,, 2.2 3.3, 4.7, 6,8, 10; diikuti, tentu saja dengan 15, 22, 33, ... dan didahului oleh ... 0,47, 0,68, 1. Skema ini telah diadopsi sebagai rentang E6 dari IEC 60063 pilihan nombor siri. Ada juga E12, E24, E48, E96 dan E192 untuk bahagian rentang toleransi yang lebih ketat, dengan 12 24, 96, dan 192 nilai yang berbeza dalam setiap dekad. Nilai yang sebenarnya digunakan dalam IEC 60063 senarai nombor pilihan .
Sebuah resistor dari 100 ohm ± 20% akan diharapkan mempunyai nilai antara 80 dan 120 ohm; nya tetangga E6 68 (54-82) dan 150 (120-180) ohm. Sebuah jarak yang masuk akal, E6 digunakan untuk komponen ± 20%; E12 selama ± 10%; E24 selama ± 5%; E48 selama ± 2%, E96 selama ± 1%; E192 selama ± 0,5% atau lebih baik. Resistor yang dihasilkan dalam nilai-nilai dari beberapa milliohms tentang gigaohm dalam rentang toleransi IEC60063 sesuai untuk mereka.
Sebelumnya daya resistor wirewound, seperti jenis vitreous-berenamel coklat, Namun, dibuat dengan sistem yang berbeza daripada nilai-nilai pilihan, seperti beberapa yang disebutkan dalam kalimat pertama dari bahagian ini.
5-band resistor axial
Pengenalan 5-band digunakan untuk lebih presisi (toleransi yang lebih rendah) Resistor (1%, 0,5%, 0,25%, 0,1%), untuk menentukan nombor signifikan ketiga. Tiga band pertama merupakan angka signifikan, yang keempat adalah pengali, dan yang kelima adalah toleransi. Lima-band resistor dengan emas atau perak band 4 kadang-kadang ditemui, biasanya pada resistor tua atau khusus. Band 4 adalah toleransi dan pekali suhu 5.
SMD Resistor


Gambar ini menunjukkan empat permukaan-mount resistor (bahagian di sebelah kiri atas adalah sebuah kapasitor) termasuk dua -ohm resistor sifar . Zero-ohm link yang sering digunakan sebagai pengganti link kawat, sehingga mereka dapat dimasukkan dengan menyelitkan mesin-resistor. Tentu saja, perlawanan mereka adalah terhad, walaupun sangat rendah. Zero hanyalah sebuah keterangan singkat tentang fungsi mereka.
Permukaan dipasang resistor yang bercetak dengan nilai-nilai berangka dalam kod yang berkaitan dengan yang digunakan pada resistor axial. Standard-toleransi permukaan-mount Teknologi (TPS) resistor ditandai dengan kod nombor tiga, di mana dua digit pertama adalah dua pertama angka signifikan nilai dan angka ketiga adalah kekuatan sepuluh (jumlah sifar) . Sebagai contoh:
334 = 33 × 10.000 ohm = 330 kilohms
222 = 22 × 100 ohm = 2,2 kilohms
473 = 47 × 1,000 ohm = 47 kilohms
105 = 10 × 100.000 ohm = 1,0 megom
Pertahanan kurang dari 100 ohm ditulis: 100, 220, 470. The final sifar mewakili sepuluh, power sifar yang adalah 1. Sebagai contoh:
100 = 10 × 1 ohm = 10 ohm
220 = 22 × 1 ohm = 22 ohm
Kadang-kadang nilai-nilai tersebut ditanda sebagai 10 atau 22 untuk mengelakkan kesalahan.
Pertahanan kurang dari 10 ohm mempunyai''R menunjukkan kedudukan titik perpuluhan ( titik radix ). Sebagai contoh:
4R7 = 4,7 ohm
0R22 = 0.22 ohm
0R01 = 0,01 ohm
Precision Resistor ditandai dengan kod empat angka, di mana tiga digit pertama adalah angka signifikan dan keempat ia adalah kekuatan sepuluh. Sebagai contoh:
1001 = 100 × 10 ohm = 1,00 kilohm
4.992 = 499 × 100 ohm = 49,9 kilohm
1000 = 100 × 1 ohm = 100 ohm
0000 000 dan kadang-kadang muncul sebagai nilai pada permukaan-mount -ohm link sifar , kerana ini mempunyai (sekitar) sifar perlawanan.
Lebih baru-mount permukaan resistor terlalu kecil, secara fizikal, untuk membenarkan tanda praktikal untuk dilaksanakan.
Jenis Industri penunjukan
Format: [dua surat] [nilai resistansi (tiga angka)] [toleransi kod (nombor - nombor satu)] [14]
Rating Power pada 70 ° C
No Jenis Daya
penilaian
(Watt) MIL-R-11
Gaya MIL-R-39008
Gaya
BB ⅛ RC05 RCR05
CB ¼ RC07 RCR07
EB ½ RC20 RCR20
GB 1 RC32 RCR32
HB 2 RC42 RCR42
GM 3 - -
HM 4 - -
Toleransi Kod
Jenis Industri penunjukan Toleransi Penunjukan MIL
5 ± 5% J
2 ± 20% M
1 ± 10% K
- ± 2% G
- ± 1% F
- ± 0,5% D
- ± 0,25% C
- ± 0,1% B
Operasi suhu berkisar komersil membezakan kelas, kelas ketenteraan kelas komponen dan industri.
70 Komersial grade: 0 ° C sampai ° C
Industri kelas: -40 ° C sehingga 85 ° C (kadang-kadang -25 ° C sehingga 85 ° C)
Tentera grade: -55 ° C sehingga 125 ° C (kadang-kadang -65 ° C sehingga 275 ° C)
Standard Grade -5 ° C hingga 60 ° C

No comments:

Post a Comment