Friday, May 7, 2010

ECU Mivec dan aku


aku da lame dah simpan gambor ni..customer anta ecu mivec ubtuk repair..kete masuk parit..ecu kong sebab water damage..nak beli baru harga seribu lebih..test ar repair..dah remap pon same gak tak boleh kawal minyak ke injector..aku dah dua kali merepair ecu..1 lagi ecu kete ape tah..ni just servis biasa cuci kesan air...pastu wat balik tapak connector sebab ader yang patah sebab kesan karat air..checking balik kapasitor sume sekali then anta pegi remapping..aku dulu tak sempat tangkap gambor mase repair ecu ni..dekat 3 bulan aku simpan gambor ni,,saje kuarkan balik nutuk tontonan user..modding ecu pun best gak..macam buang cutout..bagi power lagi enjin..

kalau nak wat conversion ecu pon boleh..dari ecu NA ke turbo..terutama bagi orang yang nak jimat sebab ecu mivec mahal giler..just tukar chip pastu cabut 3 atau 4 resistor then jumper balik bagi litar sambung..macam biasa ar,remap balik pas mod..bagi tune enjin center balik..aku minat gak wat ecu tapi aku tak berapa berani sebab chip dalam nyer tak tau nak cari mana..mungkin mudah.com ade jual..tapi rasanya terlalu mahal..dulu penah gak tfikir nak wat repair ecu tapi tak ada rezeki..bukan senang nak dapat ilmu ecu..dalam malaysia tak ramai pakar ecu..kat taman connaught KL ader ar 1 yang aku tau..macam wat psp gak ar..aku hanya kenal wetfusion sorang jer yang wat mod n repair psp..aku tabik giler ar kat melayu yang minat wat kerja elektronik..kelemahan utama kaum kita ialah bahasa asing..terutama inggeris..sebab tu ramai yang berbakat dalam sesuatu bidang tak berjaya kerana kebanyakan tutorial or info dalam bahasa asing..macam kerja aku sekarang,repair phone..

antara website paling banyak diagram or solution untuk repair phone berasal dari India..ini kerana negara mereka taraf ekonomi rendah..so ketidak mampuan untuk sentiasa tukar phone yang dah rosak menjadi taboo..so setiap technician akan sentiasa baiki sampai boleh..jadi itu yang menjadikan negara mereka hebat dalam membaiki telefon..aku pernah lihat 1 blog ..yang blogger nya india dan keadaan tempat kerja ya daif..hanya ada sebijik desktop model lama,soldering iron,J.A.F.F dan blower yang tah kurun berapa punya dan lampu pendaflour yang di mod jadi lampu meja....hati tersentuh kerana dalam mengenangkan dengan tempat kerja sedaif itu dia mampu buat kerja dengan kemas dan merekodkan setiap kerja dia menggunakan kamera phone dan editing guna microsoft paint..kenapa kita yang hidup kat negara yang serba aman damai dan mewah ni tak mampu membuat kerja seperti mereka yang tak berkemampuan tapi ade hati dan bersungguh dalam kerja yang dilakukan..

aku selalu terfikir..dengan kerja yang tak menentu...ekonomi teruk..dari gaji 4500 n sekarang dalam rm800 jer purata sebulan..ape yang aku mampu lakukan...minat ada tapi modal tak ada..nak mintak tolong family pun segan walaupun aku tau aku mintak mesti dapat..aku sanggup tahan sakit gigi 3 minggu sebab nak jimat duit nak beli sparepart repair phone and psp..sebab customer tak bagi deposit lagi..3 minggu aku tak boleh tidur sebab sakit gigi..dari 1 gigi sakit sampai skang da jadi 4 yang sakit..semalam dah cabut 1 gigi..untuk pertama kalinya aku dapat merasa tidur yang indah walaupun dengan beg ais melekat kat pipi..tapi bangun pagi sakit balik..gigi lain lak wat hal..aku nak pegi tampal pon da miskin..hahahahahaaha..kelakar betol..tapi kalau ikutkan aku bangga gak ar walaupun selalu kering tapi aku bukan jenis meminta..aku sentiasa usaha cari jalan keluar..


1hb mei..honda buruk aku putus timing belt dan valve bengkok..peh rase kecewa giler..seminggu gak ar kat bengkel..kena top obehol..melayang rm500~ nasib baik ar ade kawan yang boleh tolong repairkan murah sket dari bengkel lain..terpaksa jual psp sebab nak bayar kat pomen..walaupun ati tak rela tapi apu pasrah gak ar..psp tu ar aku beli guna gaji mule2 aku kerja kat politeknik Sultan Idris Shah..sebagai librarian tapi secara kontrak..dah 3 tahun aku pakai psp tu..antara harta yang aku paling sayang..sentiasa ada dalam beg..tak pernah tinggal..bayangkan masa nikah pon aku bawak masuk ke masjid tau ! tapi takde ar aku men monter hunter freedom dengan tok kadi tu..hahaha maner ar tau kot2 korang bayangkan aku team dengan tok kadi fight lao shan dong..cuma aku tbayangkan aku dah takde psp T.T rasa nak nangis pon ade..ader duit t aku nak tebus balik psp aku..bagi 1 yang baru kat die pon takpe..janji aku dapat psp buruk aku tu.. sebab semua ilmu yang aku dapat ni berasal dari psp tu..takpe ar..nanti aku pukau customer tu soh dier pulangkan balik kat aku..hahahahahaa




No comments:

Post a Comment